Diamond Super Dimona

De MGC225 heeft momenteel één vliegtuig van het type Diamond Super Dimona HK36TC-100. Dat dit een fijn toestel is, wordt maar al te duidelijk wanneer je hoort dat dit alweer de derde is die de vereniging gehad heeft!

Touring Motor Glider

De leden van de MGC225 vliegen met een zogenaamde touring motor glider (TMG of motorzwever) van het type Dimona HK 36 TC-100. Dit voornamelijk uit glasvezelversterkt kunststof opgebouwde toestel, met de registratie PH-1391, heeft een spanwijdte van maar liefst 16.33 meter — ongeveer de helft van een Boeing 737!

De motor

Het toestel beschikt over een betrouwbare en zuinige motor van het type Rotax 912 S3.

Deze motor heeft een vermogen van respectievelijk 100 pk en is gekoppeld aan een variabele propeller. Het lage geluidsniveau zorgt er voor dat deze ‘kist’ zoals wij ons toestel vaak noemen, in de stilste geluidcategorie valt en daarmee ook in de goedkoopste categorie van landingstarieven.

Zwever én reistoestel

In de lucht kan de motor van de motorzwever onder gunstige omstandigheden worden uitgeschakeld waardoor zweefvliegen mogelijk is. Maar met ingeschakelde motor is het toestel ook prima geschikt als reistoestel waarmee op comfortabele wijze langere afstanden kunnen worden afgelegd.

De ruime cockpit, waarin de piloot en de passagier naast elkaar zitten, is voorzien van alle benodigde instrumenten voor het vliegen onder ‘zichtvliegomstandigheden’, inclusief een GPS navigatiesysteem met moving map. Onder andere door de verstelbare voetpedalen kan iedereen een comfortabele zitpositie vinden. De grote doorzichtige kap biedt een schitterend uitzicht rondom.

In tegenstelling tot motorvliegtuigen hebben deze motorzwevers geen flaps maar remkleppen. Hiermee kan het glijpad bij de nadering van de landingsbaan zeer effectief en nauwkeurig worden geregeld.

80

knopen

Met een kruissnelheid van 80 knopen (een kleine 150 km/u), is de Dimona niet de snelste in de hangaar. Dit vliegtuig is dan ook niet gemaakt om extreem snel van A naar B te gaan, maar om juist van de reis te genieten!

15

liter per uur

De Rotax 912 motor is een zeer zuinige motor die op reguliere benzine loopt (Mogas). Dit draagt bij aan de relatief lage kosten die verbonden zijn aan het motorvliegen bij MGC225!

650+

kilometer bereik

De PH-1391 is uitgerust met een Long Range brandstoftank en kan 4,5 uur non-stop vliegen (plus reserve). Hierdoor kan er makkelijk naar bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, of Engeland gevlogen worden.

28:1

glijgetal

Door de enorme spanwijdte kan het toestel prima zweven zonder motor. Op 1 km hoogte kan het toesten in theorie 28 km zweven! Bijkomend voordeel is de zeer goede takeoff en landing performance.

Zie ook

Breda International Airport

Vliegclub Seppe