Kosten
Motor Glider Club Two Two Five is één van de goedkoopste, zo niet dé goedkoopste, vliegclub van Nederland. Één van de doelen bij de oprichting van de vereniging was om motorvliegen betaalbaar en toegankelijk aan te bieden. Wat ons betreft is dat enkele decennia later nog steeds aan de orde! Dat gezegd hebbende — vliegen is geen goedkope hobby, en het het is belangrijk om een helder kostenplaatje te schetsen.
Afhankelijk van wat voor opleiding je wil volgen kun je natuurlijk verschillende totaalprijzen verwachten: heb je al een zweefvliegbrevet en wil je een TMG rating halen? Dan ben je relatief snel klaar. Een volledige opleiding ‘vanaf nul’ is ook mogelijk, maar duurt vanzelfsprekend wat langer. We proberen op deze pagina enkele voorbeelden te geven wat je aan kosten kan verwachten. (Laatst geüpdatet: 27 maart 2024)
Direct naar overzichten:
Inschrijving / Contributie
Allereest de jaarlijkse contributie; die is vastgesteld op €340,- per jaar voor vliegende leden en €45,- voor niet-vliegende leden. Elk lid betaalt daarnaast éénmalig inschrijfgeld à €145,-.
De contributie wordt per kalenderjaar in rekening gebracht en het lidmaatschap wordt aangegaan voor een periode van ten minste 12 maanden. Word je gedurende het jaar lid? Dan betaal je het eerste jaar €340,- lidmaatschap en het jaar daarna een gecorrigeerd bedrag afhankelijk van het kwartaal waarin je je inschreef.
Inschrijving | Jan-Mar | Apr-Jun | Jul-Sep | Okt-Dec |
Contributie | €340,- | €255,- | €170,- | €85,- |
Voorbeeld: je wordt op 10 juli 2024 lid. Je betaalt €340,- voor de eerste 12 maanden lidmaatschap (t/m juni 2025). Vervolgens wordt er in 2025 een contibutie van €170,- in rekening gebracht voor de resterende 2 kwartalen van 2025. Vanaf 2026 betaal je weer het standaard contributiebedrag.
Geassocieerd lidmaatschap VCS
Het clubhuis van Vliegclub Seppe (VCS) dient ook als briefingruimte voor de lesvluchten van MGC225. Om toegang tot het gebouw te krijgen (en van alle faciliteiten gebruik te mogen maken), zijn leden een bijdrage van €75,- per jaar verschuldigd voor het geassocieerd lidmaatschap.
Vliegkosten
Het huren van het vliegtuig gebeurt op basis van een all-in tarief; brandstof, onderhoud en afschrijving zijn hierin opgenomen. Leden rekenen af per blokuur (zuivere vliegtijd + 10 minuten) om rekening te houden met taxiën, run-up, etc. Voor lesvluchten wordt een tarief van €101,- per uur gehanteerd. Eenmaal bevoegd op de TMG betaalt een lid €91,- per blokuur.
Een vliegend lid dient te allen tijde een positief vliegsaldo van ten minste 2 blokuren te hebben en dit zelf bij te houden. Het is niet de bedoeling dat de vereniging de vliegkosten voorschiet.
Instructie
Onze instructeurs krijgen een vergoeding van €30,- per uur voor lesvluchten. Dit bedrag wordt bij de leerling in rekening gebracht en gaat rechtstreeks naar de betreffende instructeur. Eenmaal bevoegd op de TMG zal een lid jaarlijks (of evt. vaker) een vlucht met een instructeur maken om o.a. noodprocedures te oefenen. Voor dit soort ‘checkvluchten’ wordt een instructietarief van €10,- per uur in rekening gebracht.
Landingen
We vliegen op Seppe in een TMG in de lichtste geluidshinderklasse (categorie 8). De tarieven die vanaf 1 april 2024 door Seppe gehanteerd worden zijn op de website van Breda International Airport gepubliceerd. Op het moment van schrijven kost een landingskaart van 40 knippen €176,13. Per touch & go wordt er 1 knip (€4,25) in rekening gebracht, en voor een full stop landing 3 knippen (€12,75). Op zon- en feestdagen geldt er een toeslag van 1 knip per vlucht.
Medical
Voor het vliegen is een medische keuring vereist. Voor een PPL(A) is altijd een klasse 2 medical nodig. Voor een LAPL(A) of SPL volstaat ook een LAPL medical. Het voordeel van een LAPL medical is dat deze minder streng is. Mede hierdoor is de LAPL medical goedkoper en langer geldig.
Type Medical | LAPL | Klasse 2 |
Geldigheidsduur | 0-40 jaar: 5 jaar geldig 40+ jaar: 2 jaar geldig | 0-40 jaar: 5 jaar geldig 40-50 jaar: 2 jaar geldig 50+ jaar: 1 jaar geldig |
Initiële keuring (indicatie) | €160-200,- | €200-250,- |
Herkeuring (indicatie) | €140-170,- | €150-200,- |
Theorie
Hoewel MGC225 geen theorieopleiding aanbiedt, dient men deze wel elders te behalen. Hier dient dan ook rekening mee gehouden te worden in het bepalen van de te verwachten kosten. Een cursus volgen kan voor zo’n €750,- waarbij boeken aangeschaft kunnen worden voor €200,-. De theorie examens worden afgenomen door het CBR; 7 vakken van €116,25 per stuk.
Radiotelefonie & LPE
Zowel een RT opleiding als een Language Proficiency Endorsement (LPE) zijn nodig om op luchtvaartfrequenties te mogen communiceren. De RT opleiding kan gevolgd te worden bij bijvoorbeeld ATC-COMM. Kosten voor de RT opleiding (inclusief lesmateriaal en examen) bedragen €555,- en het LPE examen kost bij ATC-COMM €164,-
Brevet
Ten slotte dient men na het behalen van het examen, het brevet aan te vragen. Een TMG class rating voor het SPL dient bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) aangevraagd te worden en kost dan €73,-. Voor de aanvraag van een LAPL(A) of PPL(A) dient men bij het KIWA aan te kloppen, en is maar liefst €768,35 verschuldigd.
Overzichten
Om een beetje een inschatting te maken van hoeveel er gebudgetteerd moet worden voor deze hobby, hebben we onderstaande voorbeelden uitgewerkt. Let wel dat elke leerling een eigen tempo heeft, en dat afhankelijk van aanleg, beschikbaarheid van leerling/instructeur/vliegtuig, weersomstandigheden, etc. het voor de één wat sneller gaat dan voor de ander. Onderstaande voorbeelden dienen dan ook als ruwe indicatie.
Direct naar:
LAPL(A) Opleiding
Het Light Aircraft Pilot License biedt je de mogelijkheid om op de TMG te vliegen, maar in de toekomst je brevet relatief eenvoudig uit te breiden met andere soorten vliegtuigen zoals Cessna’s, Pipers, etc. Dit brevet is in heel Europa geldig en is voor de meesten ruim voldoende. Wil je per se ook in bijvoorbeeld Amerika vliegen? Kijk dan naar het PPL(A).
Omschrijving | Aantal | Bedrag | Totaal |
Éénmalig inschrijfgeld | 1 | €145,- | €145,- |
Jaarlijkse contributie | 1 | €340,- | €340,- |
Geassocieerd lidmaatschap VCS | 1 | €75,- | €75,- |
Vliegtuighuur | 40 uur | €101,- | €4.040,- |
Instructie | 40 uur | €30,- | €1.200,- |
Landingskaarten (40 knippen) | 2 | €176,13 | €352,26 |
Medische keuring (LAPL) | 1 | €200,- | €200,- |
Rekenschijf, lineaal, vliegkaart, etc. | 1 | €100,- | €100,- |
Theoriecursus | 1 | €750,- | €750,- |
Boeken | 1 | €200,- | €200,- |
Theorie examens | 7 | €116,25 | €813,75 |
Radiotelefonie cursus/examen | 1 | €555,- | €555,- |
Language Proficiency Endorsement | 1 | €164,- | €164,- |
Aanvraag brevet (KIWA) | 1 | €770,- | €770,- |
TOTAAL | €9.705,01 |
Bovenstaande tabel rekent met 40 uur vliegen. Hoewel er voor het LAPL(A) een minimum wettelijk vereiste staat van 30 uur, leert de ervaring dat het slim is om iets ruimer te budgetteren. Maar een vliegbrevet voor nog geen €10.000,- is zeker mogelijk.
PPL(A) Opleiding
Wil je echter voor het PPL(A) gaan, dan dient er minimaal 45 uur instructie gegeven te zijn voor het examen. Hier komen natuurlijk ook extra kosten voor instructie en landingsgelden bij. Onderstaande tabel geeft een indicatie van de te verwachten kosten:
Omschrijving | Aantal | Bedrag | Totaal |
Éénmalig inschrijfgeld | 1 | €145,- | €145,- |
Jaarlijkse contributie | 1 | €340,- | €340,- |
Geassocieerd lidmaatschap VCS | 1 | €75,- | €75,- |
Vliegtuighuur | 55 uur | €101,- | €5.555,- |
Instructie | 55 uur | €30,- | €1.650,- |
Landingskaarten (40 knippen) | 3 | €176,13 | €528,39 |
Medische keuring (Klasse 2) | 1 | €250,- | €250,- |
Rekenschijf, lineaal, vliegkaart, etc. | 1 | €100,- | €100,- |
Theoriecursus | 1 | €750,- | €750,- |
Boeken | 1 | €200,- | €200,- |
Theorie examens | 7 | €116,25 | €813,75 |
Radiotelefonie cursus/examen | 1 | €555,- | €555,- |
Language Proficiency Endorsement | 1 | €164,- | €164,- |
Aanvraag brevet (KIWA) | 1 | €770,- | €770,- |
TOTAAL | €11.896,14 |
Nogmaals, dit zijn grove indicaties. Het daadwerkelijke bedrag dat men kwijt is aan hun opleiding hangt van meerdere factoren af.
Heb je al een brevet?
De Touring Motor Glider (TMG) is ook voor de zweefvlieger een interessante manier om kennis te maken met het motorvliegen. Vanwege de relatief lage eisen om met een LAPL(S) / SPL op de TMG te mogen vliegen, kan men vrij goedkoop beginnen. Zoals op deze pagina te lezen is, moet men minimaal 6 uur instructie volgen. De bestaande LAPL medical is ook voor de TMG geldig, aanvullende theorie examens zijn niet nodig, en het SPL is vrijgesteld van de RT/LPE eis. Hierdoor komt men grofweg op het volgende uit:
Omschrijving | Aantal | Bedrag | Totaal |
Éénmalig inschrijfgeld | 1 | €145,- | €145,- |
Jaarlijkse contributie | 1 | €340,- | €340,- |
Geassocieerd lidmaatschap VCS | 1 | €75,- | €75,- |
Vliegtuighuur | 6 uur | €101,- | €636,- |
Instructie | 6 uur | €30,- | €180,- |
Landingskaarten (40 knippen) | 1 | €176,13 | €176,13 |
Aanvraag rating (IL&T) | 1 | €73,- | €73,- |
TOTAAL | €1.595,13 |
Oftewel, voor zweefvliegers is de aantekening TMG relaltief snel te behalen en dat voor €1600-2000,-
Eenmaal gebrevetteerd op de TMG:
Wanneer je je brevet eenmaal in handen hebt, is het natuurlijk zaak om er ook gebruik van te maken en bekwaam te blijven. Stel je vliegt na het behalen van je brevet 1-2 uurtjes per maand en je maakt eens een checkvluchtje met een instructeur, dan kom je als snel op zo’n 20 uur per jaar.
Omschrijving | Aantal | Bedrag | Totaal |
Jaarlijkse contributie | 1 | €340,- | €340,- |
Vliegtuighuur | 20 uur | €91,- | €1.820,- |
Instructie | 2 uur | €10,- | €20,- |
Landingskaarten (40 knippen) | 1.5 | €176,13 | €264,20 |
Medische herkeuring (LAPL, 1x per 5 jaar) | 0.2 | €160,- | €32,- |
TOTAAL | €2.476,20 |
Het is dus slim om minstens €200-250,- per maand te budgetteren voor het current houden van het vliegbrevet, en er ook daadwerkelijk plezier van te hebben. Het is echter niet verplicht om elke maand te vliegen–een paar maanden pauze kan natuurlijk ook: het LAPL(A) blijft geldig zolang er in de afgelopen 24 maanden ten minste 12 uur gevlogen is en ten minste 12 landingen zijn uitgevoerd. Om het minimale te vliegen om de rating geldig te houden kost het per jaar ongeveer €1000,-, omgerekend zo’n €85,- per maand.
Let wel: om passagiers te mogen vliegen dient men in de afgelopen 90 dagen ten minste 3 landingen te hebben gemaakt. Bij MGC225 geldt tevens de regel dat 90 dagen niet vliegen, automatisch betekent dat men weer een checkvlucht moet aanvragen met instructeur om weer current te worden op de TMG.
Mocht je naar aanleiding van deze vele berekeningen vragen hebben over wat jij zou kunnen verwachten in jouw specifieke situatie? Neem dan vrijblijvend contact op, of nog beter, boek een proefles om face-to-face met een instructeur de mogelijkheden te bespreken!