De vliegopleiding

Opleidingsinstelling conform EASA regelgeving

De MGC225 is sinds 3 april 2019 een Declared Training Organisation, ofwel DTO. Dat betekent dat we voldoen aan de Europese eisen voor Opleidingsinstellingen aan Luchtvarenden. EASA staat voor European Aviation Safety Agency

Onze vereniging verzorgt de praktische opleiding voor het behalen van het LAPL(A) TMG, PPL(A) TMG, de Class Rating TMG en de TMG extensie in een LAPL(S) of SPL. Een klein team van 6 ervaren FI(A)/FI(S) instructeurs verzorgt de praktijkopleiding.

Drie instructeurs hebben tevens de (FE(A) e/o FE(S)) bevoegdheid om het brevetexamen af te mogen nemen. Het instructeursteam verzorgt ook de jaarlijkse trainingsvluchten voor de gebrevetteerde leden. Dus alles in eigen huis met vertrouwde instructeurs!

Om een vliegbrevet te behalen gelden de volgende eisen:

  • Minimum leeftijd: 16 jaar
  • Medische keuring: LAPL of Klasse 2
  • Theorie: alle certificaten dienen vóór het praktijkexamen behaald te zijn*
  • Praktijk: alle benodigde uren (incl. solo uren) voor het beoogde brevet**

Nadat aan alle eisen voldaan is, kan een examenvlucht plaatsvinden. Na deze succesvol afgerond te hebben kan men hun vliegbrevet aanvragen en geheel zelfstandig het vliegtuig huren en op pad!

Opleidingstraject

1.

Medical

Alle piloten moeten een medische controle ondergaan voordat zij zonder instructeur mogen vliegen. Leeftijd en brevettype bepalen het type medical en de geldigheidsduur.

2.

Theorie

Net als bij autorijden is de theorie een belangrijk onderdeel van de opleiding. Vliegen is tenslotte een samensmelting van natuurkunde, psychologie, wetten en procedures.

3.

Praktijk

Tijdens de praktijkopleiding ga je met een instructeur het vliegtuig leren vliegen, noodprocedures doorlopen, en uiteindelijk solo op pad gestuurd worden voor je overlandvlucht!

4.

Examen

Bij het praktijkexamen komt alles samen en laat de vlieger zien dat zij veilig en vakkundig het vliegtuig kunnen besturen en in geval van nood de juiste procedures toepassen.

Voor beginnende en ervaren vliegers!

Bij Motor Glider Club Two Two Five bieden we verschillende trajecten aan waardoor het motorvliegen voor nóg meer mensen toegankelijk wordt! Samen met jou bespreken we de mogelijkheiden zodat je een weloverwogen keuze kan maken die past bij jouw situatie.

Heb je al een LAPL(S) of SPL, dan heb je enkel een Class Rating TMG nodig om te beginnen met motorvliegen!

Geen zweefvliegervaring? Geen probleem! We bieden ook een volledige praktijkopleiding voor aspiranten zonder ervaring.

Gaat het al kriebelen?

Neem vrijblijvend contact met ons op om een proefles in te plannen.

Let op! Wie eenmaal ervaren heeft hoe het is om het luchtruim te kiezen, loopt grote kans om besmet te raken met het vliegvirus; een goedaardige maar hardnekkige vorm van verslaving!

LAPL, SPL, PPL… Welk brevet heb ik nodig?

Eerst even de basis. Wat is wat?

LAPL(S) = Light Aircraft Pilot Licence (Sailplane)
SPL = Sailplane Pilot License
LAPL(A) = Light Aircraft Pilot Licence (Airplane)
PPL = Private Pilot License

Met al deze brevetten kan/mag je een TMG class rating behalen, wat nodig is om onze Super Dimona te mogen vliegen.

LAPL(S) TMG / SPL TMG

Met een LAPL(S) of SPL ben je beperkt tot (motor)zweefvliegtuigen. Voor zweefvliegers betekent het halen van de Class rating TMG dat er vrij eenvoudig met minimale kosten de overstap naar gemotoriseerd vliegen mogelijk is. Om deze class rating te behalen is nodig:

  • Minimaal 6 uur instructie;
  • Waarvan minimaal 4 uur met instructeur; en
  • 1 overland vlucht van 150km naar een ander vliegveld (en terug); en
  • Afsluitend een praktijkexamen.

Dit is veruit de goedkoopste optie om te gaan motorvliegen, wanneer men al in het bezit is van een zweefvliegbrevet. Echter kan men geen additionele class ratings op dit brevet behalen. Om andere vliegtuigen zoals Cessna’s en Pipers te mogen vliegen, zal men een LAPL(A) of PPL moeten verkrijgen. Vanaf een LAPL(S) / SPL is het mogelijk om te werken aan een LAPL(A) of PPL. Zie hiervoor de overige pagina’s.

LAPL(A) TMG / PPL TMG

Aspiranten zonder vliegervaring kunnen direct aan een LAPL(A) of PPL opleiding beginnen op de Super Dimona. Met dit brevet mag men weer niet in een ‘standaard’ zweefvliegtuig vliegen, maar wel in een TMG. De eisen voor een LAPL(A) brevet zijn:

  • Minimaal 30 uur vliegen;
  • Waarvan minimaal 20 uur met instructeur; en
  • Minimaal 6 uur solo; en
  • Minimaal 3 uur solo overland: minimaal 150km naar een ander vliegveld (en terug); en
  • Afsluitend een praktijkexamen.

Een PPL biedt dezelfde mogelijkheden als een LAPL(A), maar is daarnaast ook geldig buiten Europa. Ook is een PPL vereist als je een vliegtuig met een startgewicht hoger dan 2.000kg with besturen en/of meer dan 3 passagiers mee wil nemen. Voor het PPL(A) gelden de eisen:

  • Minimaal 45 uur vliegen;
  • Waarvan minimaal 25 uur met instructeur; en
  • Minimaal 10 uur solo; en
  • Minimaal 5 uur solo overland: minimaal 280km naar twee andere vliegvelden (en terug); en
  • Afsluitend een praktijkexamen.

Het voordeel van een LAPL(A) en PPL brevet is dat men ook een Single Engine Piston (SEP) rating kan behalen om op andere vliegtuigen zoals Cessna’s en Pipers te mogen vliegen. MGC225 heeft echter niet zo’n type vliegtuig, en kan deze opleiding dus niet verzorgen.

Zie ook

SPL naar LAPL(A)

LAPL(A) naar PPL(A)

SPL naar PPL(A)