PPL(A), LAPL(A) en LAPL(S)

geldigheid, herafgifte, recentheidseisen en meer.


Voor het PPL(A) geldt dat het brevet 2 jaar geldig is.

Het PPL(A) kun je maximaal drie maanden voor de vervaldatum van je oude bevoegdverklaring verlengen. Als je aan de voorwaarden voldoet, gaat de geldigheid van de bevoegdverklaring in op de vervaldatum van de oude bevoegdverklaring.

Hoe verleng ik mijn PPL(A)?

(i) binnen de drie maanden voorafgaande aan de vervaldatum van de bevoegdverklaring bij een bevoegd examinator slagen voor een bekwaamheidsproef (profcheck); of

(ii) binnen de 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de bevoegdverklaring 12 vlieguren voltooien in een éénmotorig vliegtuig met zuigermotor of zelfstartend gemotoriseerd zweefvliegtuig, waaronder begrepen:

  • (A) 6 uur als eerste bestuurder;
  • (B) 12 starts en 12 landingen; en
  • (C) een trainingsvlucht met een instructeur, die ten minste één uur duurt.

(iii) wanneer de kandidaat in het bezit is van zowel een klassebevoegdverklaring voor éénmotorig vliegtuig met zuigermotor (land) als een bevoegdverklaring voor zelfstartend gemotoriseerd zweefvliegtuig, mag hij aan de eisen genoemd in (i) hierboven voldoen in een van beide klassen, of genoemd in (ii) hierboven in een van beide klassen of een mengeling van de klassen en daarmee verlenging van beide bevoegdverklaringen bewerkstelligen.

De bevoegdverklaring kun je maximaal drie maanden voor de vervaldatum van je oude bevoegdverklaring verlengen.

PPL(A) verlopen? Dan wordt het een hernieuwde afgifte.

- Eerst training/opwerken met een instructeur voor voldoende currency;
- Daarna een profcheck met examinator met goed resultaat.

Het brevet moet afgetekend “voor verlenging” worden door een FCL 945 instructeur, een examinator of door IL&T. De nieuwe verloopdatum wordt altijd doorgegeven aan IL&T.


Voor het LAPL(A) geldt:

  • altijd aantoonbaar 12 uur in de laatste 24 maanden gevlogen hebben op TMG en/of SEP.
  • altijd aantoonbaar 12 starts en landingen in de laatste 24 maanden gevlogen hebben TMG en/of SEP.
  • trainingsvlucht van tenminste 1 uur, afgetekend in het logboek.

Bij niet halen van de ervaringseisen onder leiding van een instructeur alsnog aan de eisen voldoen (en dus zeker geen passagiersvliegen) OF een profcheck doen. Formulier gaat naar IL&T.


Voor het LAPL(S) met TMG geldt: 

  • tenminste 12 uur in laatste 24 maanden op zweefvliegtuigen of TMG.
  • tenminste 6 uur op TMG in de laatste 24 maanden.
  • 12 starts en landingen op TMG  in de laatste 24 maanden.

Een trainingsvlucht van ten minste 1 uur met instructeur op TMG.

Bij niet halen van de ervaringseisen een profcheck doen. Formulier naar IL&T.


LAPL brevetten zijn daarmee altijd de verantwoordelijkheid van de houder om de recency eisen bij te houden. De PPL brevetten worden altijd gecontroleerd bij verlenging.


Passagiersvliegen: LET OP!

Wettelijke eis: In de afgelopen 90 dagen minimaal 3 starts en 3 landingen hebben gemaakt.
Aanvullende extra eis MGC225 voor passagiersvliegen: drie maanden niet gevlogen: eerst een instructievlucht met een clubinstructeur

Los van het passagiersvliegen stelt de MGC225: ook de eerste 12 maanden van de geldigheid van je brevet een jaarlijkse checkvlucht met een clubinstructeur. Deze checkvlucht moet je binnen 3 maanden, voor het verlopen van het eerste jaar van de geldigheid van je brevet, maken.


Extra aandachtspunten:

De eerste vlieger van de dag dient de Dagelijkse Inspectie (D.I.) af te tekenen. Zie kolom D.I. in het journaal. Als de kolom D.I. er niet staat maak je 'm zelf.


De quiz vraag na deze informatie: wat is de definitie van een gebrevetteerde bijzitter!

Voorafgaand aan een vlucht waaraan 2 gebrevetteerde vliegers deelnemen wordt bepaald wie de PIC is.
Niet heel erg hard ergens vastgelegd, maar wel staande praktijk is dat de PIC links zit in de Super Dimona.
Omdat de operatie van de Super Dimona single pilot is, mag de gebrevetteerde vlieger op de rechter zitplaats (tenzij instructeur, maar daar gaat het hier niet over) GEEN uren schrijven, GEEN gezagvoerder zijn (voor geen enkel deel van de vlucht).
Kortom, wat voor stickertje je er ook op plakt, hij is/gedraagt zich als passagier.
Natuurlijk mag hij/zij de radio bedienen (mits in het bezit van een RT/LPE), mee helpen met navigeren, de transponder bedienen, maar alleen omdat hij dat als gebrevetteerde vlieger beheerst, NIET omdat hij een ANDERE rol heeft dan als (al of niet) gezellige/nuttige ballast fungeren.
Conclusie? Een gebrevetteerde "bijzitter" is passagier!